Zelf pensioen regelen in de chaos

In m’n vorige blog vertelde ik over m’n eigen chaos. Ja, ik ben een chaoot, maar ik vind dat helemaal niet erg. Dat komt, doordat ik heb ontdekt wat daar ten grondslag aan ligt: het is niet een ‘irritante’ eigenschap, maar het is het product van een andere eigenschap. Veelal is dat te wijten aan extraversie. Veel mensen die ik ken en die behoorlijk chaotisch zijn, zijn vrij extravert op een bepaald vlak. Het zijn zeker niet allemaal flap uiten, maar ergens hebben ze allemaal wel een bepaalde spontaniteit in zich.

In m’n vorige blog stelde ik dan ook dat spontaniteit ergens ook gezien kan worden als een soort van chaos. Je zegt in je spontaniteit vanalles, oftewel: niet vanuit je hoofd of ratio en dus niet al je woorden weloverwogen. Nee, je denkt iets en je spreekt het dan uit. En dat is met chaotisch zijn net zo eigenlijk: je ordent niet. De eerste stap is dan ook wel om het maar gewoon te accepteren dat je een chaootje bent. Tja, wat doe je eraan, het hoort bij je en is een onderdeel van je verschillende eigenschappen die jou maken tot wie jij bent.p052-1-jpg

Maar goed, zoals ik ook al eerder zei, kan ik ondanks mijn chaos, tegenwoordig toch super goed structureren. Zelf pensioen regelen zonder een pensioen adviseur er steeds bij te moeten betrekken, kan ik bijvoorbeeld prima zelf. Andere financiële zaken regel ik ook allemaal zelf. Dat zou je toch allemaal niet 1,2,3 verwachten van een chaoot? De enige reden waarom ik dit heb bereikt, is mede omdat ik het van mezelf accepteer dat ik chaotisch ben.

Ik negeer het niet en daarmee ontken ik het niet. En daardoor kan ik er juist op anticiperen. Tuurlijk gaat het wel eens mis, maar op zo’n moment ga ik even rustig ervoor zitten en bekijk ik waar ik de teugels weer strakker aan moet trekken. Echt, chaotisch zijn is geen probleem en dat moet je je ook niet laten aanpraten. Want chaotisch zijn betekent ook dat je flexibel en creatief bent! En dat zijn toch heel goede eigenschappen? Supergestructureerde mensen zijn immers vaak up-tight en is er minder ruimte voor echte spontaniteit.

De chaotische mensch leeft met zijn hart en ik denk persoonlijk dat dat veel meer geluk met zich meebrengt dan in je hoofd leven. Dus wat ik hiermee wil zeggen: voordat je gestructureerde mensen op een sokkel plaatst, bedenk je ook dat die eigenschap óók negatieve kanten met zich meebrengt.

Leave a Reply

